dinsdag

Anti-glijdmiddel NS Te Goed: Grote Vertragingen

Door De Storm en de grote hoeveelheid bladeren die deze met zich mee nam zijn veel treinrails zo glad geworden, dat wielen erop doorslippen en de treinen van de NS ("bekend van de veldbedjes") niet hun normale snelheid (gemiddeld zo'n 35 km/u) kunnen halen. Deskundigen in witte jassen zijn daarom vandaag hard in de weer gegaan om op de rails een speciale, plakkerige gel met ijzerdeeltjes aan te brengen, waardoor de wielen meer grip moeten krijgen.
Naar nu blijkt is dat echter iets té goed gelukt. In het hele land staan volle treinen vastgeplakt aan de rails. "Ik krijg de gele slurf (vakterm, red.) niet meer voor- of achteruit," aldus machinist Henry De Garer Le Train, met wie wij eerder vandaag telefonisch contact hadden. Hij was op weg van Eindhoven naar Roermond toen zijn trein van het ene op het andere moment tot stilstand kwam. "Ik hoorde een soort slurpend, plakkerig geluid, als van een sticker die je in de regen van een lekke Adidasbal aftrekt, u weet wel," vertelt De Garer Le Train. "En toen stond ik stil. Doordat ze ook nog eens veels te veel van die gel hebben gebruikt, is het ook gaan spetteren en zitten alle deuren potdicht."
Dat blijkt op meer plekken het geval te zijn. Naar schatting zitten er zo'n achttien duizend mensen opgesloten in vastgeplakte treinen. De NS heeft besloten al het reizigersverkeer op te schorten tot het probleem is opgelost. "We gaan zo snel mogelijk proberen ons personeel veilig thuis te krijgen," zegt de vaste woordvoerder van de NS, Z. Bussenin. "Daarna bekijken we hoe we onze goederentreinen zo goed en kwaad als het kan weer in beweging kunnen krijgen. Als dat allemaal weer gaat is het tijd voor het Rode Kruis om zich om onze klanten te bekommeren."

Bron: Vis in het net